Ο εντοπισμός και ο καταλογισμός προστίμων στους κατόχους ανασφάλιστων οχημάτων, που σύμφωνα με τα νεότερα διασταυρωμένα στοιχεία ανέρχονται σε 700.000, βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα των δράσεων της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ) στο κυνήγι της απώλειας εσόδων. Τον δρόμο ανοίγει η επικαιροποίηση των διαφορετικών αρχείων που τηρούνται από τα αρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών για τα κυκλοφορούντα οχήματα που έχουν πληρώσει τέλη κυκλοφορίας, αλλά και από την Ενωση Ασφαλιστικών Εταιρειών, για το πόσα είναι τα ασφαλισμένα οχήματα.
Η διασταύρωση των οχημάτων που περιλαμβάνονται στα τρία διαφορετικά αρχεία, λύνει τα χέρια του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων για την ενεργοποίηση του νόμου, που προβλέπει υψηλά πρόστιμα έως και 750 ευρώ, για τους κατόχους ανασφάλιστων οχημάτων.
Οπως προκύπτει από τη διασταύρωση των στοιχείων από τις τρεις βάσεις δεδομένων, ένας σημαντικός αριθμός, που υπολογίζεται στις 250.000 περίπου είναι τα ανασφάλιστα Ι.Χ., ενώ στις 320.000 ανέρχονται τα ανασφάλιστα δίκυκλα. Σημαντικός είναι επίσης και ο αριθμός των ανασφάλιστων φορτηγών ιδιωτικής χρήσης, που υπολογίζονται στις 120.000, ενώ μεταξύ των επαγγελματικών οχημάτων που φέρονται να κυκλοφορούν χωρίς ασφαλιστική κάλυψη περιλαμβάνονται και 1.800 περίπου ΤΑΧΙ.
Από τη διαδικασία των διασταυρώσεων που είναι πλέον συνεχής και σε πραγματικό χρόνο, στον βαθμό που όλες οι ασφαλιστικές εταιρείες υποχρεούνται να ενημερώνουν το Κέντρο Πληροφοριών που τηρεί η Ενωση Ασφαλιστικών Εταιρειών για κάθε νέο ασφαλιστήριο συμβόλαιο που συνάπτεται, έχουν εντοπιστεί και 120.000 οχήματα που εμφανίζονται ότι διαθέτουν διπλή ασφάλιση. Ενας σημαντικός αριθμός εξ αυτών είναι από λάθος καταγραφής του αριθμού κυκλοφορίας του ασφαλισμένου αυτοκινήτου, ενώ μια δεύτερη περίπτωση λάθους είναι, η μη έγκαιρη διαγραφή του αυτοκινήτου, που αλλάζει ασφαλιστική εταιρεία και ασφαλίζεται σε μία νέα.
Η αδυναμία αυτή αντιμετωπίζεται μετά την ψήφιση του νόμου που καταργεί το προσωρινό σήμα και προβλέπει την άμεση πληρωμή του ασφαλίστρου με τη λήξη της περιόδου ασφάλισης, καταργώντας ουσιαστικά την άτυπη περίοδο χάριτος, που υπήρχε μέχρι σήμερα από τη μέρα λήξη της ασφάλισης έως την επίδοση του νέου συμβολαίου. Σημειώνεται ότι ο νόμος για τα ανασφάλιστα οχήματα προβλέπει αυστηρές διοικητικές και ποινικές κυρώσεις για τους κατόχους, ως εξής:
1. Διοικητικές κυρώσεις:
• Αφαίρεση των πινακίδων, της άδειας ικανότητας του οδηγού και της άδειας κυκλοφορίας για 10 μέρες.
• Αφαίρεση των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας για δύο χρόνια σε περίπτωση ατυχήματος ή για 3 χρόνια, σε περίπτωση υποτροπής.
• Χρηματικό πρόστιμο υπέρ του Επικουρικού Κεφαλαίου, με πράξη της Αστυνομικής Αρχής, 500 ευρώ για τα επιβατικά και 250 ευρώ για τα δίκυκλα.
2. Ποινικές κυρώσεις:
• Φυλάκιση από 2 μήνες μέχρι 1 χρόνο και χρηματική ποινή μέχρι 3.000 ευρώ σε περίπτωση εμπλοκής σε ατύχημα.
Πριν από την επιβολή του προστίμου η διαδικασία προβλέπει την αποστολή από τη ΓΓΠΣ σε κάθε ιδιοκτήτη ανασφάλιστου ειδοποιητηρίου, βάσει του οποίου θα τον καλεί να ασφαλιστεί μέσα σε 8 μέρες και να πληρώσει παράβολο 250 ευρώ. Αν ο κάτοχος του αυτοκινήτου δεν συμμορφωθεί, ο νόμος προβλέπει την επιβολή νέου προστίμου 500 ευρώ σε συνδυασμό με τις διοικητικές και ποινικές κυρώσεις.
Σημαντικό ρόλο στον εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων, παίζουν μέχρι σήμερα οι έλεγχοι της Τροχαίας, που σύμφωνα με τα στοιχεία ανήλθαν μέχρι τα τέλη Απριλίου στις 450.000. Από τους ελέγχους αυτούς, επιβεβαιώνεται ότι τα ανασφάλιστα είναι το 15% περίπου αυτών που ελέγχθησαν, επαληθεύοντας και τις εκτιμήσεις που κάνουν λόγο για 700.000 οχήματα περίπου.
Η εντατικοποίηση των ελέγχων έχει οδηγήσει πάντως στην αύξηση του στόλου των ασφαλισμένων οχημάτων, τα οποία σύμφωνα με την Ενωση Ασφαλιστικών Εταιρειών ανήλθαν στα τέλη Απριλίου στα 5,7 εκατομμύρια, από 5,6 εκατομμύρια περίπου στα τέλη του 2013 και 5,3 εκατομμύρια στα τέλη του 2012. Η αύξηση είναι γεωμετρική εάν συνυπολογιστεί ότι ένας σημαντικός αριθμός κατόχων αυτοκινήτου κατέθεσε στα τέλη του 2013 τις πινακίδες του οχήματός του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου